Wat ik in mijn praktijk vaak terug hoor bij burn-outklachten, is dat mensen te lang dóór zijn gegaan met werk waar ze innerlijk niet blij van werden. Verstandige redenen hebben er voor gezorgd dat ze dóór zijn gegaan met werken vanwege geld, inkomen, carrière, loyaliteit, etc. Ze hebben zich zo aangepast aan deze gedachtestroom, dat ze hun lichaam volledig hebben uitgeput.


Burn-out is een veel voorkomend ziektebeeld.
De hoeveelheid mensen die lijden aan burn-out is nog steeds groeiende. Het lijkt een epidemie te worden. Burn-out gaat over grenzeloze uitputting. De onbewuste neiging van mensen die de diagnose burn-out hebben gekregen is hun grenzeloze verantwoordelijkheidsgevoel: wordt er iets gevraagd? “Dat doe ik wel even”.


Kans om je talenten te ontplooien
Ieder mens heeft de kans om op de aarde zijn talenten uit te werken. Omdat dat in de meeste culturen is gekoppeld aan geld, komt er een enorme druk te staan op het ‘moeten’.

De enorme omvang van mensen met burn-out verschijnselen geeft aan dat het opjaag-systeem niet klopt.



De symptomen van burn-out zijn o.a.:

  • Fysieke en psychische uitputting
  • Cognitief controleverlies: moeite om geconcentreerd te blijven en moeite om dingen te onthouden.
  • Emotionele controleverlies, vaak uit zich dit prikkelbaar gedrag.
  • Depressieve stemmingsstoornissen.
  • Angststoornissen, vermijdingsgedrag.



Risicofactoren:

  • ambitieus zijn
  • perfectionistisch zijn
  • neigen tot pleasen
  • conflictvermijden



De neiging van hooggevoeligen om de wereld naar zich toe te trekken.
Bij hooggevoelige mensen zit er vaak een trigger op het ‘moeten’. Dat komt omdat gevoelige mensen de neiging hebben om alles op zichzelf te betrekken èn de neiging hebben om anderen te ‘moeten’ redden.


Hooggevoelige mensen hebben de neiging om de wereld naar zich toe te trekken. Door de diepe zintuigindrukken kunnen ze niets anders. Ze letten op alles. Zien alles èn voelen alles.


Hun ‘antennes’ hoger reiken en zijn sterker afgesteld op hun omgeving. De zogenaamde antennes zijn een ander woord voor aura, aldus mijn collega R. Crijns. Hij zegt: “Het aura van hooggevoelige mensen zit hoger, waardoor ze meer voelen van hun omgeving.”


R. Crijns geeft ons de volgende overwegingen mee:


De neiging van hooggevoelige mensen is dat ze de wereld naar zich toe trekken.
Ze pikken veel op en vergeten het weer af te voeren en los te laten. Zo worden ze een afvalput voor allerlei gevoelens en drama’s uit hun omgeving.


Ze zijn gevoeliger voor de spanningen van anderen, pikken sneller gedachten en gevoelens van anderen en eigenen zich makkelijk deze gevoelens en gedachten toe, zonder dat ze het zich bewust zijn. Ze nemen dus eigenlijk meer ‘voor waar’ dan wat reëel is.



Wat neem je voor waar?
Wat is ‘waar’nemen? Veel ingevingen zijn niet van jezelf. Hoe kan je leren ‘waar’ te nemen van wat klopt voor jou? Hoe leer je een onderscheid te maken wat van jou is en wat van een ander is? In de antroposofie benoemen we het zintuig voor wat waar is, als het waarheidszintuig. Dit orgaan, dat vermoedelijk in je hart zit, kan je trainen en ontwikkelen.



Goed leren voelen
Goed Denken vraagt om stilte. Goed Voelen vraagt om serieus te nemen wat je voelt en je af te vragen is dit gevoel echt van mij of is het van een ander? Omdat het gevoelsgebied bij hooggevoelige mensen zo groot is, is het belangrijk om je gevoelsgebied serieus te verzorgen. Dit kan je doen door meditatie, ademhalingsoefeningen en natuurlijk ook door kunstzinnig werken. Met kunstzinnig werken verteer je veel van je gevoelsleven en vorm je je gevoelens om tot voeding voor jezelf en je omgeving.


Bewust je vitaliteit versterken
kan je helpen door gezonde voeding, beweging en ook door warmte en water. Veel warm water drinken helpt je lichaam reinigen en vitaliseren. Verse wortelgewassen zoals mierikswortel en gember helpen je letterlijk en figuurlijk om meer in je lijf te zakken en te aarden. Dit heeft ook een vitaliserende effect, omdat het je helpt met de doorstroming van je hele stofwisseling.


Je geestkracht versterken, wees niet normaal!
Geestkracht heeft te maken met liefde, contact, warmte, authenticiteit en humor.

Als hooggevoelig mens mag je je persoonlijk leiderschap ter harte nemen. Veel hooggevoelige mensen hebben de neiging om zich aan te passen en zich onzichtbaar te maken in het sociale leven, in de hoop daarmee conflicten te vermijden. Helaas is de realiteit dat je als hooggevoelig mens niet normaal bent. Als je probeert normaal te doen, wordt je ziek.


Je mag gaan leren trouw te zijn aan je eigen unieke kwaliteiten. Hooggevoelige mensen zijn de potentiële omvormers van onze cultuur. Als je wilt meehelpen de wereld te veranderen, doe je dat niet door te pleasen en je aan te passen maar door je eigen dingen te doen. De kunst is daarom niet alles naar je toe te trekken, maar gezonde scheidingen te maken tussen datgene wat je voedt en dat, waar je moe van wordt.


Tips om pleasegedrag te transformeren:

  • Wat je hindert mag je leren los te laten. Vraag aan je lichaam: heb ik dit nodig? Vaak komt er al een antwoord: “nee”. Laat het los. Schudt het letterlijk van je lichaam af.
  • Neem de tijd en vertraag bewust.
  • Bescherm jezelf door Nee te zeggen. Leer jezelf aan altijd 3 dagen bedenktijd te nemen. Beloof aan de ander, dat je er over 3 dagen op terug komt.
  • Voel geen schuld, maar vraag je af’ ben ik hier persoonlijk verantwoordelijk voor?’ Als je het aan je lichaam vraagt, zal het je zeker iets willen vertellen. Het zij door een zintuiglijke waarneming in je lichaam, het zij dat er een woord omhoog komt borrelen. Gebruik hiervoor je gevoeligheid.

Reacties

Naam
E-mail*
Uw bericht